كلمات البحث : منتديات جامعة الملك فيصل, منتدى جامعة الملك فيصل , جامعة الملك فيصل التعليم عن بعد , منتديات النقاش جامعة الملك فيصل , منتديات جامعه الملك فيصل انتساب , انتساب جامعة الملك فيصل , الملك , فيصل , منتدى , ملخصات , واجبات جامعة الملك فيصل , King Faisal University , King , Faisal , University
العودة   منتديات جامعة الملك فيصل > English Language - جامعة الملك فيصل > Level 7 - اللغة الانجليزية
التسجيل التعليمـــات قائمة الأعضاء التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة



تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي


تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي

تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي مراجعة شاملة للمقرر لاتنسونا من دعائكم

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 12-15-2016, 05:56 PM
الصورة الرمزية admin
مدير عام
 
تاريخ التسجيل: Mar 2014
المشاركات: 4,182
افتراضي تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي

تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي


مراجعة شاملة للمقرر


لاتنسونا من دعائكم


الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf windows-1256__اسئلة اختبار النقد الادبي الفصل الثاني 1435.pdf‏ (1.14 ميجابايت, المشاهدات 104)
نوع الملف: pdf windows-1256__287 سؤال مراجعة - النقد الادبي - للاخ.ابو بكر - 1-14.pdf‏ (673.5 كيلوبايت, المشاهدات 70)
نوع الملف: pdf windows-1256__اسئلةوواجبات.pdf‏ (600.2 كيلوبايت, المشاهدات 45)
نوع الملف: pdf windows-1256__اسئلة النقد الادبي50 سوال تقريبا.pdf‏ (603.2 كيلوبايت, المشاهدات 75)
نوع الملف: pdf windows-1256__تلخيص مترجم.pdf‏ (1.10 ميجابايت, المشاهدات 61)
نوع الملف: pdf windows-1256__ترجمة النقـد الأدبــي.pdf‏ (2.30 ميجابايت, المشاهدات 21)
نوع الملف: pdf windows-1256__ملخص ل المهم اصفر و الاسئلةاخضر.pdf‏ (937.3 كيلوبايت, المشاهدات 54)
نوع الملف: pdf windows-1256__حل أسئلة ل النقد الأدبي الفصل الثاني 1436.pdf‏ (1.14 ميجابايت, المشاهدات 65)
نوع الملف: pdf أسئلة مراجعة للنقد الآدبي -zhz.pdf‏ (914.5 كيلوبايت, المشاهدات 36)
نوع الملف: pdf windows-1256__ملخص مادة النقد _دكتور فوزي.pdf‏ (562.8 كيلوبايت, المشاهدات 57)
نوع الملف: pdf ترجمة لآتحزني.pdf‏ (421.1 كيلوبايت, المشاهدات 19)
نوع الملف: docx ترجمة لآتحزني.docx‏ (185.2 كيلوبايت, المشاهدات 11)
نوع الملف: pdf واجبات النقد الادبي 1435 - 1436.pdf‏ (154.8 كيلوبايت, المشاهدات 22)
نوع الملف: pdf مترجم Literary Criticism 1-14.pdf‏ (6.13 ميجابايت, المشاهدات 37)
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 12-15-2016, 05:57 PM
الصورة الرمزية admin
مدير عام
 
تاريخ التسجيل: Mar 2014
المشاركات: 4,182
افتراضي رد: تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي

جميع مناقشات
النقد الأدبي


1


Because European and Western literature and cultures were


produced as a recreation, a revival of the classical cultures of


Greece and Rome.




2


Because European and Western cultures have always valued poetry, literature and


art, Plato‟s decision has always been difficult to explain.




3


Aristotle defines plot as “the arrangement of the incidents.” He is not talking about


the story itself but the way the incidents are presented to the audience, the


structure of the play


Plot is the order and the arrangement of these incidents in a cause-effect sequence


of events.


According to Aristotle, tragedies where the outcome depends on a tightly


constructed cause-and-effect chain of actions are superior to those that depend


primarily on the character and personality of the hero/protagonist.




4


Greek culture was a “living culture” that sprang from


people’s everyday life.




All the Greeks – old and young, aristocrats and commoners,


literate and illiterate – participated in producing and in


consuming this culture




In Ancient Rome, Greek culture became books that had no


connection to everyday life and to average people.




Greek books were written in a language (Greek) that most


of the Romans didn’t speak and belonged to an era in the


past that Romans had no knowledge of.


Only a small, educated minority had the ability to interact


with these books.


It was a dead culture, past, remote, and with no connections


to the daily existence of the majority of the population.


In Rome, Greek culture was not a living culture anymore


It was a “museum” culture. Some aristocrats used it to


show off, but it did not inspire the present.




5




Horace’s hatred of the popular culture of his day was widespread among Latin authors




Poetry for Horace and his contemporaries meant written monuments that would land the lucky poet’s name on a library shelf next to the great Greek names.It would grant the poet fame, a nationalistic sense of glory and a presence in the pedagogical curriculum




Horace’s poetic practice was not rooted in everyday life, as Greek poetry was.He read and reread the Iliad in search of, as he put it, what was bad, what was good, what was useful, and what was not




In the scorn he felt towards the popular culture of his day, the symptom s -were already clear of the rift between “official” and “popular” culture that would divide future European societies




6


The new conceptions of language led in the sixteenth and early seventeenth century to the undermining of Latin as the privileged language of learning. The central tactic in the attack on the monopoly of Latin was the production of grammar books for the vernacular. These demonstrated that vernaculars could be reduced to the same kind of rules as Latin.




7


It literature “makes strange” ordinary perception and ordinary language and


invites the reader to explore new forms of perceptions and sensations,


and new ways of relating to language




8


Gennette calls all irregularities in the time of narration: Anachrobies


Anachronies happen whenever a narrative stops the chronological order in


order to bring events or information from the past (of the time zero) or


from the future (of the time zero).




Analepsis: The narrator recounts after the fact an event that took


place earlier than the moment in which the narrative is stopped.




Example (fictitious): I woke up in a good mood this morning. In my


mind were memories of my childhood, when I was running in the


fields with my friends after school




Prolepsis: The narrator anticipates events that will occur after the


point in time in which the story has stops.




Example (fictitious): How will my travel to Europe affect me? My


relationship with my family and friends will never be the same


again. This is what will make me later difficult to live with




9


An actin say greimas is extrapolation syntactic structure of a narrative an act ant is identified with what assumes syntactic structure function




10




Roland Barthes questioned the traditional idea that the meaning


of the literary text and the production of the literary text should


be traced solely to a single author




Structuralism and Post structuralism proved that meaning is not


fixed by or located in the author’s ‘intention.’




Barthes rejected the idea that literature and criticism should rely


on “a single self-determining author, in control of his meanings,


who fulfills his intentions and only his intentions” (Terry Eagleton)




11




According to Foucault, Barthes had urged critics to realize that


they could "do without [the author] and study the work itself




This urging, Foucault implies, is not realistic




Foucault suggests that critics like Barthes and Derrida never really


get rid of the author, but instead merely reassigns the author's


powers and privileges to "writing" or to "language itself."




12


Post-structuralism displaces the writer/author and make the


reader the primary subject of inquiry (instead of author / writer)




They call such displacement: the "destabilizing" or "decentering"


of the author




Disregarding essentially reading of the content that look for


superficial readings or story lines




Other sources are examined for meaning (e.g. readers, cultural


norms, other literature, etc




Such alternative sources promise no consistency, but might


provide valuable clues and shed light on unusual corners of the


text




13


For Derrida, language is unreliable There is no pre-discursive reality. Every reality is shaped and accessed by a discourse. “there is nothing outside of the text” (Jacques Derrida, Of Grammatology) Texts always refer to other texts (cf. Fredric Jameson’s The Prison House of Language) Language constructs/shapes the world Note: Derrida has a very broad notion of ‘text’ that includes all types of sign systems




14


This is one of the most important ideas of karl Marx


The idea that history is made of two main forces:


The Base: The material conditions of life, economic relations,


labor, capital, etc


The Superstructure: This is what today is called ideology or


consciousness and includes, ideas, religion, politics, history,


education, etc


Marx said that it is people’s material condition that


determines their consciousness


In other words, it is people’s economic conditions that


determine the ideas and ideologies that they hold


Note: Ibn Khaldoun says the same thing in the Muqaddimah
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 12-15-2016, 05:57 PM
الصورة الرمزية admin
مدير عام
 
تاريخ التسجيل: Mar 2014
المشاركات: 4,182
افتراضي رد: تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي

تلخيص مترجم

المحاضرة الأولى



Literature & literary criticism in Western cultures cannot be understood without understanding its relationship to Classical antiquity (Greek & Roman)
الأدب والنقد الادبي لايمكن فهمه حتى يمكن فهم علاقته بالحضارات القديمة اليونانية والرومانية

Because European and Western literature and cultures were produced as a recreation, a revival of the classical cultures of Greece and Rome.

بسبب أن ثقافة وأدب الغرب وأوروبا أنتج كإعادة خلق وإحياء للحضارة اليونانية والرومانية القديمة.

From 16th - 20th centuries, Western cultures considered Greece & Rome the most perfect civilizations,
من القرن 16 حتى القرن 20 ، الثقافة الغربية اعتبرت حضارتي روما واليونان أكثر الحضارات مثالية.

education, politics, fashion, architecture, painting,Sculptures were ALL produced in imitation of classical antiquity (Greece and Rome).
التعليم والسياسة والازياء والعمارة والرسم والنحت كلها انتجت كمحاكاة وتقليد لحضارتي اليونان وروما القديمة



- Roman poet Horace writes: “Captive Greece took its wild conqueror captive”
الشاعر الروماني هوراس كتب : " اليونان الاسيرة جعلت غازيها الجامح (روما ) أسيرا "


Horace expresses a sense of inferiority and ambivalence because Rome conquered Greece politically and militarily but Rome could never produce a refined culture(poetry,philosophy,rhtoric..etc) like Greece
يعبر هوراس عن شعور بالنقص والتناقض بأن روما احتلت اليونان عسكريا وسياسيا لكنها لن تتقدم حضارة مثل اليونان ولن تصل لمستواها شعريا وفلسفيا ولغويا ..الخ


we find this sense of ambivalence and inferiority everywhere in Roman "Latin" literature : in Horace, Quintilian,Seneca,etc
نجد هذا الشعور بالنقص والتناقض في كل مكان بالرومان : عند هوراس ، كوينتيليان وسينيكا ..

- The Romans conquered Greece militarily, but they always felt that the culture of Greece remained infinitely more sophisticated and refined in poetry, in philosophy, in rhetoric, in medicine, in architecture, in painting, in manners and in refinement

الرومان استعمروا اليونان عسكريا لكنهم دائما ماكانوا يشعورن أن ثقافة اليونان بقيت أكثر استقلالا وتطورا في الشعر والفلسفه واللغة والطب والعمارة والرسم وفي الاخلاق والرقي.


الشعور بالنقص يتضح بقول سينيكا :
Hence the sense of inferiority. Seneca, for example, writes:
“No past life has been lived to lend us glory, and that which has existed before us is not ours.”
لاحياة في الماضي عاشت لتعطينا مجدها ، وماكان موجودا قبلنا هو ليس لنا
“*A man who follows another not only finds nothing; he is not even looking.”
الرجل الذي يقلد الآخر ويتبعه لن يجد شيئا وليس هذا فحسب بل أنه لم يبحث أصلا.


For centuries, education in Rome consisted simply in IMITATING Greek masterpieces in literature, rhetoric, painting, etc. Horace, for example, advised his readers to simply imitate the Greeks and never try to invent anything themselves because their inventions will be weak and unattractive

لقرون طويلة التعليم عند الرومان اصر ببساطة على تقليد ومحاكاة روائع اليونان في الادب واللغة والرسم ..الخ
هوراس على سبيل المثال نصح قراءه بتقليد اليونان ونصحهم بأن لايحاولوا أن يخترعوا اي شئ لان اختراعهم سيكون ضعيف وغير جذاب .

The Romans so desperately wanted to imitate the Greeks and so constantly failed to match them. The reason is simple. Imitation cannot produce originality. As Seneca puts it with bitterness, “a man who follows another not only finds nothing; he is not even looking.”

أراد الرومان تقليد اليونانيين لكنهم فشلوا للوصول لمستواهم. السبب أن التقليد لايمكن أن ينتج الأصالة . كم قال سينيكا " الرجل الذي يتبع الآخرين لن يجد شئ بل انه لم يبحث من الأساس"

The Romans were a simple rural and uncultivated people who became successful warriors, and at the height of their success when they ruled the biggest empire in the world, they still felt that they were inferior culturally to their small province Greece.
الرومان كانوا مجرد ريفيين وناس جاهلين أصبحوا ناجحين حربيا . وفي قمة نجاحهم عندما حكموا أكبر امبراطورية في العالم كانوا لازالوا يشعرون بالنقص ثقافيا تجاه مقاطعتهم الصغيرة اليونان.


رد مع اقتباس
  #4  
قديم 12-15-2016, 05:58 PM
الصورة الرمزية admin
مدير عام
 
تاريخ التسجيل: Mar 2014
المشاركات: 4,182
افتراضي رد: تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي

تلخيص وترجمة المحاضرة الاولى



وهنا مراجعة اسئلة عليها




1-Literature and literary criticism in Western cultures cannot be understood without understanding its relationship to
a-Greek
b- roman
c-classical antiquity – Greek and Roman
.
2-European and Western literature and cultures were produced as a ……….. of the classical cultures of Greece and Rome
a-revival
b- recreation, a revival
c- recreation

3-Western cultures considered Greece and Rome the most perfect civilizations from the…….
a-15th to the 20th
b-16th to the 20th
c-17th to the 20th

• 4-Western drama, poetry, literary criticism, art, education, politics, fashion, architecture, painting, sculpture were ALL produced in ……….. of classical antiquity (Greece and Rome).
a-changing
b- imitation
c-none of them


5-West’s relationship with antiquity is not simple. It is full of ….....
a- ambivalence
b- contradictions
c- contradictions and ambivalence.


5-“Captive Greece took its wild conqueror captive” was written by Roman poet ……..
a-Seneca
b- Horace
c-none of them

6-in this verse “Captive Greece took its wild conqueror captive” Horace described the relationship between ………
a-Roman and Greece
b-Greece and western
c-none of them

7-The Romans conquered Greece militarily, but they always felt that the culture of Greece remained infinitely more sophisticated
a-correct
b-wrong

8-No past life has been lived to lend us glory, and that which has existed before us is not ours.” Witten by
a-Horace
b- Seneca
c-none of them

9-“[A] man who follows another not only finds nothing; he is not even looking.” Witten by
a-Horace
b- Seneca
c-none of them

10- Why Horace advised his readers to simply imitate the Greeks and never try to invent anything themselves
a-Because they do not have the ability to invention
b-because their inventions will be weak and unattractive
c- none of them

11-The Romans so desperately wanted to imitate the Greeks and so constantly failed to match them Why?
a-Imitation cannot produce originality
b- Imitation is something experienced before
c-none of them

12-The Romans were a simple rural and uncultivated people who became successful warriors, and at the height of their success when they ruled the biggest empire in the world, they still felt that they were inferior culturally to their small province Greece
a-correct
b-wrong
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 12-15-2016, 05:58 PM
الصورة الرمزية admin
مدير عام
 
تاريخ التسجيل: Mar 2014
المشاركات: 4,182
افتراضي رد: تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي

تلخيص مترجم
المحاضرة الثانية



In the Renaissance, Europeans rediscovered the books of the Greeks and Romans and that allowed them to develop a literature and a culture. The period is called the Renaissance because across Europe people wanted to “revive” the ancient learning of Rome and Greece.
في عصر النهضه , اعاد الاوروبيون اكتشاف كتب اليونانيين والرومانيين وهذا سمح لهم بتطوير الادب والحضاره .
العصر سمي بعصر النهضه لانه في اوروبا الناس ارادوا احياء التعلم من روما القدييمة واليونان

During the Renaissance, Europe was far less sophisticated than Rome and Greece were. There were no written languages in Europe. The only written language was Latin and people who could read Greek, like Erasmus, were very rare.

خلال عصر النهضة , كانت اوروبا اقل تطورا بكثير مما كانت عليه روما واليونان .لم تكن هناك لغات
مكتوبة في اوروبا .اللغة الوحيده المكتوبة كانت اللاتينية والناس الذين كانوا يستطيعون قراءة اللغة اليونانية مثل
ايراسموس كانوا قليلون جدا..

Contradictions and Confusions

Like the Romans, Europeans wanted to produce poems, books and sophisticated culture because they thought, like the Romans did, that high culture, great books and poems were what great and
mighty nations have. Great nations do great deeds (like conquering lands and people) and record those great deeds and conquests in great books and poems.
التناقضات والالتباسات :
كما هو حال الرومان , الاوروبيون ارادوا ان ينتجوا قصائد , كتب وثقافه متطوره لانهم ظنوا كما فعل الرومان
بان الثقافه العاليه, الكتب والقصائد الرائعه كانت هي مايجب ان تمتلكه الامم العظيمة. الدول الكبرى تقوم بأعمال كبرى , (مثل احتلال الاراضي والشعوب) وتسجيل تلك الاعمال الكبرى والغزوات
في كتب وقصائد رائعة

The reason why “les gestes [the glorious deeds] of the Roman people” were unanimously celebrated and preferred to the deeds of the rest of humanity, Joachim du Bellay explains in the 1520s, was because they had “a multitude of writers.”
السبب وراء ان مآثر الروم الكبرى تم الاجماع على الاحتفاء بها وتفضيلها على بقية انجازات البشرية ,كان بسبب مافسره Joachim du Bellay بأنه كان لديهم عدد كبير من الكتاب



So the emergence of what we call today “literature” in Renaissance Europe had a strong political motivation and purpose.

لذا ظهور مانسميه اليوم الادب في عصر النهضه في اوروبا كان له دافع وهدف سياسي قوي .

What we call today literature emerged because Europeans were becoming politically and militarily powerful.

They were conquering lands and taking over trade routes, and as the passage of du Bellay cited indicates, poetry and literature were necessary accessories of political power.
The logic was this: Great empires needed great literature, just like the Romans and the Greeks had



مانسميه اليوم بالادب ظهر لان الاوروبيون اصبحوا اقوى سياسيا وعسكريا .
كانوا يحتلون الاراضي ويستولون على خطوط التجاره , وكما اشار اليه النص الذي كتبه بيللي ,الشعر والادب كانت ملحقات ضروريه للقوه
السياسيه .
كان المنطق :: الامبراطوريات العظيمة احتاجت الى ادب عظيم , تماما كما كان لدى الرومان واليونان


Europeans saw poems and plays and books and stories like they were national monuments.

الاوربيون رأوا الشعر والروايات والكتب والقصص كما أنها ثروة وطنية



Imitation of the Classics”
So to imitate Rome and Greece and develop “civilized” languages and cultures to go with their newly acquired military and political power, Europeans found a ready-made model to follow: the Romans.
From the Renaissance all the way to the 20th century European writers called for the “imitation of the classics.”

تقليد الكلاسيكيات
في سبيل تقليد روما واليونان وتطوير اللغات والثقافات الحضارية لمواكبة السلطة السياسية والعسكرية المكتسبه حديثا، وجد الاوروبيون نموذجا جاهزا ليتبعوه ... الرومان :::
منذ عصر النهضه ووصولا حتى القرن العشرين نادى الكتاب الاوروبيون لتقليد الكلاسيكيات.


Imitation doesn't lead to Originality
التقليد لايؤدي إلى الأصالة
In Rome, imitation led to frustration and produced a plagiaristic culture. Europeans simply ignored these complications. The desire to produce poetic monuments to go with their political and military power was more important.
في روما التقليد قاد إلى الإحباط وأدى إلى ثقافة ادبية مسروقه
تجاهل الاوروبيون تلك التعقيدات بكل بساطة.الرغبة في انتاج معالم وآثار و انجازات شعرية تواكب قوتهم
السياسية والعسكرية كانت أهم بكثير.


Du Bellay advised his contemporaries not to be “ashamed” to write in their native language in imitation of the ancients.
ينصح بيلاي معاصريه بأن لايشعروا بالخجل [ان يكتبوا بلغتهم المحلية محاكاة للقدماء

Europeans adopted the Roman desire to produce a literary culture in imitation of the Greeks without realizing that this imitation method had failed in Rome and that it produced mainly an imitative and plagiaristic culture that remained inferior to the original Greek culture it tried to mimic and duplicate.
الاوربيون كانت لديهم نفس رغبة الرومان بانتاج ثقافة ادبية تقليدا لليونان بدون أن يدركوا أن هذا التقليد فشل في الرومان وأدى بشكل رئيس الى ثقافة مسروقة مقلده تبقى اقل شأنا من الثقافة اليونانية
الأصل التي تحاول تقليدها وتكرارها

In reality they imitated mostly the Romans. Very few Greek texts were available in Europe before the 19th century, and even those were read, studied and imitated through Roman perspectives.
في الحقيقة الاوربيون قلدوا بالغالبيةالرومان . القليل من النصوص اليونانية تواجدت في اوروبا قبل القرن التاسع عشر وحتى تلك النصوص كانت مقرؤه ومقلده من قبل الرومان.

European classicism, for example, always claimed to be based on the ideas of Aristotle, but research shows that they knew very little of Aristotle‖s work.
الكلاسيكية الاوروبية زعمت دائما بأنها مبنيه على أفكار ارسطو ، لكن البحوث تثبت بأنهم عرفوا القليل فقط من أعمال ارسطو.

Literature is not simply stories or beautiful words, and literary criticism is not simply a discussion of the content or style of those stories or beautiful words.
There are more important, fascinating and REAL stories behind the fictitious stories and the beautiful words of literature.

الأدب ليس ببساطة قصص وكلمات جميل فقط، النقد الادبي ليس فقط نقاش بالنص او تحليل للمحتوى والاسلوب لتلك القصص والكلمات
هناك أمور هامة وأكثر تشويق وواقعية خلف القصص الوهمية والكلمات الجميلة للادب.


Studying literature involves:
1. understanding the historical forces – political, economic, cultural, military – that made literature as an institution, as a tradition and as a discourse possible and
2. understanding the new historical realities – political, economic, cultural, military – that literature as an institution helps shape and create.

دراسة الأدب تشمل:
1- فهم القوى التاريخية السياسية الاقتصادية الثقافية والعسكرية التي جعلت الأدب كمؤوسسة ، كتقليد
2- فهم الحقائق التاريخية الجديدة الساسية والاقتصادية والثقافية والعسكرية التي يساعد الأدب كمؤوسسة على صياغتها وخلقها.

رد مع اقتباس
  #6  
قديم 12-15-2016, 06:00 PM
الصورة الرمزية admin
مدير عام
 
تاريخ التسجيل: Mar 2014
المشاركات: 4,182
افتراضي رد: تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي

اسئلة مراجعة على المحاضرة الثانية


In the Renaissance, Europeans rediscovered the books of the Greeks and Romans and that allowed them to ………….
a- develop machines
b- develop a literature and a culture.
c-none of them

The period is called the Renaissance because…….
a- across Europe people wanted to “revive” the ancient learning of Arab
b- across Europe people wanted to “revive” the ancient learning of Rome and Greece.
c-none of them


During the Renaissance, Europe was
a- more sophisticated than Rome and Greece
b- far less sophisticated than Rome and Greece
c-none of them


during the renaissance The only written language was
a-French
b-German
c-Latin


During the Renaissance people who could read Greek, like Erasmus, were ……………..
a- very much
b- very rare
c-none of them


What we call today literature emerged because Europeans were becoming politically and militarily powerful. They were conquering lands and taking over trade routes, and as the passage of du Bellay cited indicates, poetry and literature were necessary accessories of political power.
a-wrong
b-correct


the study of classical learning, literature and criticism all emerged with the purpose of giving the emerging European states written and “civilized” languages comparable to those of Rome and Greece
.
a-correct
b-wrong

Europeans saw books, poems, plays and literature as monuments of the greatness of ……...
a-thought
b- nations
c- none of them

to imitate Rome and Greece and develop “civilized” languages and cultures to go with their newly acquired military and political power, Europeans found a ready-made model to follow: the Romans.
a-correct
b-wrong


No other concept has had a strong formative and foundational influence in modern European cultures like these concepts of imitation.
a-correct
b-wrong


In Rome, imitation led to ………… and produced a plagiaristic culture
a-prosperity
b- frustration
c- none of them


Du Bellay advised his contemporaries not to be “…………” to write in their native language in imitation of the ancients.
a-ashamed
b- conceited
c-none of them

رد مع اقتباس
  #7  
قديم 12-15-2016, 06:01 PM
الصورة الرمزية admin
مدير عام
 
تاريخ التسجيل: Mar 2014
المشاركات: 4,182
افتراضي رد: تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي

حل الواجبات الثلاث




الواجب الأول

Which poet said: “A man who follows another not only finds nothing; he is not even looking”?

Seneca

-

Who was the first philosopher/critic to make the distinction between Mimesis and Diegesis?

Plato

-

Aristotle says that a good tragedy must have:

Six parts

-

الواجب الثاني

“Defamiliarization” or “The Making Strange” is a technique that became famous among:

Russian Formalists.

-

Russian Formalists had an ambition to:

To establish an autonomous science of literature

-

According to Roman Jackobson, “the subject of literary science is not literature, but…

literariness

-

الواجب الثالث

In literary criticism, Structuralism…

Continued the work that was done before by Russian Formalism

-

According to structuralist critics, literary criticism should focus exclusively on:

The text

-

Structuralism tries to analyze literature from:

A scientific point of view

-

The Actantial Model was developed by:

A.J. Greimas
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 12-15-2016, 06:01 PM
الصورة الرمزية admin
مدير عام
 
تاريخ التسجيل: Mar 2014
المشاركات: 4,182
افتراضي رد: تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي

الزبدة من المحاضرة 1و2


الادب حاليا لايمكن تفهمه بدون ماتفهم الحضارات القديمة اليونانية والرومانية لارتباطه فيها
لان حضارة الغرب هي إعادة إحياء للحضارة القديمة


هوراس وسينيكا شعروا بالنقص تجاه حضارة اليونان

هوراس قال


- Roman poet Horace writes: “Captive Greece took its wild conqueror captive”
الشاعر الروماني هوراس كتب : " اليونان الاسيرة جعلت غازيها الجامح (روما ) أسيرا


سينيكا له مقولتين:



الشعور بالنقص يتضح بقول سينيكا :
Hence the sense of inferiority. Seneca, for example, writes:
“No past life has been lived to lend us glory, and that which has existed before us is not ours.”
لاحياة في الماضي عاشت لتعطينا مجدها ، وماكان موجودا قبلنا هو ليس لنا
“*A man who follows another not only finds nothing; he is not even looking.”
الرجل الذي يقلد الآخر ويتبعه لن يجد شيئا وليس هذا فحسب بل أنه لم يبحث أصلا.

هوراس نصح قرائه بالتقليد لليونانيين وقال لاتخترعون شي ماعندكم سالفه انتم واختراعاتكم بتطلع ضعيفه وغير جذابه

*******


بعصر النهضة الاوربيين اكتشفوا كتب اليونان والرومان مما جعلهم يطورون الادب والثقافه، عصر النهضة باوروبا هو إحياء لحضارتي اليونان والرومان

اوروبا اقل تطورا من روما واليونان
وما كان فيها لغات مكتوبة
اللغة الوحيدة المكتوبة فيها هي اللاتينيه واللي يتكلمون فيها نادرين مثل اراسيموس

اوروبا قالوا بنصير زي الرومان كتابهم الكثار حفظوا تاريخ وحضارة امبراطوريتهم
وحنا بدأنا نستعمر ونسيطر على العالم محتاجين أدب وثقافة تواكب تطورنا هذا

عند الرومان تقليدهم لليونان سبب لهم فشل وسرقة ادبية
واوروبا ظنوا انهم يقلدون اليونان لكنهم بالغالب قلدوا الرومان
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 12-15-2016, 06:02 PM
الصورة الرمزية admin
مدير عام
 
تاريخ التسجيل: Mar 2014
المشاركات: 4,182
افتراضي رد: تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي

المحاضرة الثالثة :
لايغركم طولها ترى سهله ان شاءالله
زبدتها أن افلاطون نفسيه مايداني الشعر ويقول يخرب المجتمع والشعراء مهايطيه ومطبلين



تتكلم عن تأثير اليونانيين على الادب حتى يومنا هذا

وعن أكثر مفكرين يونانيين كان لهم أثر كبيرعلى تطور النقد والأدب : افلاطون وارسطو
Plato افلاطون في الشعر :
له تأثير كبير لكن الكثير فهموه غلط.
كان مهووس بالشعر بكل حياته ، النقاد الادبيين ماعرفوا سبب كره افلاطون للشعر
بعض الادباء يحبونه وبعضهم يبغضون لكنهم جميعهم يحترمونه

أهم اسهامات افلاطون في النقد تظهر بكتابه الحواري The republic
وراح نركز على الجزء الثالث BookIII والخامس BookX

Book III from The republic
الجزء الثالث من الجمهورية


Plato makes the very important distinction between Mimesis and Diagesis, two concepts that remain very important to analyse literature even today. They are often translated as imitation and narration or showing and telling:

يوضح افلاطون الفرق بين Mimesis التقليد
و Diagesis الرواية
، او العرض والاخبار..


ويذكر مثال : لو اخبرتك بغزو نابليون لمصر بصيغة الضمير الغائب هو : ابحر افلاطون لمصر ومعه 30000 جندي..
هذا رواية diagesisانا اخبرك بالقصة.
لكن لو تكلمت بصيغة ضمير المتكلم وكأني انا نابليون : أبحرت لمصر ومعي 30000جندي ، هذا يعتبر تقليد محاكاة mimesisانا اعرض لك القصة.

المسرحيات غالبا تكون محاكاة mimesisوالقصص diagesisروايه


Book X of the Republic :

 Plato introduced another idea that has produced strong reactions in Western literature and criticism and has been very difficult to understand.
 This is Plato’s famous decision in Book X of the Republic to ban poets and poetry from the city.

الجزء الخامس من الجمهورية:
افلاطون قدم فكرة اخرى انتجت ردود افعال قوية في الادب والنقد الاوروبي وكانت صعبة الفهم.
قرار افلاطون الشهير في الجزء الخامس من حواريته (الجمهورية) منع الشعر والشعراء في المدينة.

Plato Bans the Poet: Christopher Janaway sums up Western Reactions to Plato’s Ban of Poetry: “They protest too much
منع افلاطون للشعر
كريستوفر جانوي يلخص ردود فعل الغرب لقرار افلاطون باحتجاجهم الكبير ضده
Christopher Janaway, Images of Excellence: Plato's Critique of the Arts,
كتابه صور من التميز ، انتقاد افلاطون.

Only in the 20th century that some scholars finally showed that the poetry that Plato talks about and bans is different from the poetry and art that Europe and the West have.
فقط في القرن ال20 أوضح الباحثين ان الشعر الذي منعه افلاطون وتحدث عنه يختلف عن الشعروالادب الموجود باوروبا


Paul Kristller drew attention to the fact that the Greeks did not have anything similar to the Western ideas of art and literature.

بول كريستوفر نبه عن حقيقة ان اليونانيين ماكان لديهم تشابه في الفكرة الغربية عن الادب والفن.

Paul Kristller, “The Modern System of the Arts,”
كتابه النظام الحديث في الفنون


A decade later Eric Havelock confirmed the same point:
“Neither “art” nor “artist”, as we use the words, is translatable into archaic or high-classical Greek.” Eric Havelock, Preface to Plato,
في عقد لاحق ، إريك هافلوك أثبت نفس النقطة
" كلمتا الفن والفنان كما نستخدمها اليوم لايمكن ترجمتها لليونانية القديمة"


The Western institution of “Fine Arts” or “les Beaux Arts” or Aesthetics”, as a system that includes on the basis of common characteristics those human activities [painting, architecture, sculpture, music and poetry] and separates them from the crafts and the sciences, are all products of the mid eighteenth century:

المفهوم الغربي للفنون الجميلة ( شعر ، رسم ، نحت ،موسيقى) ظهرت في منتصف القرن 18

لماذا منع افلاطون الشعر وماهو الشعر عندهم؟
افلاطون لم يستخدم مصطلح أدب أو فن بل مصطلح شعر
مصطلح الادب كما نعرفه اليوم من مستحدثات القرن 18
الشعر عند اليونانيين كان كوميدي مثل الشاعر ارستوفان
وتراجيدي مثل الشعراء سوفوكليس او يوروبيديز، او شاعر ملحمي مثل هومر.
لكن اليونانيين لم يسموهم فنانين ولم يسموا قصائدهم بالادب.


The poet that Plato describes in the Republic, as Eric Havelock shows, is a poet, a performer and an educator. The poetry that Plato talks about was main source of knowledge in the society.
 It is only in an oral society that poetry becomes the most principal source of knowledge and education.
 The reason: in a society that does not have a system of writing, poetry becomes useful to record and preserve knowledge.
الشاعر الذي يصفه افلاطون في كتابه لجمهورية
كما ذكر إريك
هو شاعر ومؤدي ومعلم. الشعر الذي تحدث عنه افلاطون هو المصدر الرئيس للمعرفة بمجتمعهم.
في مجتمع لايكتب ، اصبح الشعر وسيلة لحفظ المعرفة والتعليم.

Without a system of writing, how does a society preserve its knowledge, its customs and its traditions? How does this society transmit that knowledge, custom and tradition to the younger generation?
The answer is: Poetry!
من دون كتابة كيف للمجتمع أن يحفظ معارفه وتقاليده؟
الجواب : بالشعر.

Because poetry uses rhyme, meter and harmony and those make language easy to remember (like proverbs are easy to remember)
لان الشعر يستخدم وزن وقافية وتناغم هذه الاشياء تجعله سهل للتذكر
تماما مثل الأمثال.

Oral Vs. Written Cultures:
الحضارات الكلامية مقابل الكتابية
الشعر الذي يقصده افلاطون مختلف تماما عن مفهوم الغرب للادب والفن
الأدب هو تفاعل بين القارئ والكتاب وهو تسلية ومتعة والكاتب او الفنان شخص موهوب
اما الشعر اداء اجتماعي ، يعلم العلوم والطب والحرب والسلام والقيم
الشاعر في المجتمع الكلامي قائد ومربي ورجل دين ومحارب.
فوارق مهمه تبين لماذا افلاطون ابغض الشعر ورأى فيه خطر كبير على المجتمع.

Poetry Cripples the Mind:
v Plato accuses the poetic experience of his time of conditioning the citizens to imitate and repeat, uncritically, the values of a tradition without grasping it.

الشعر يشل العقل
يتهم افلاطون الشعر بزمانه بجعل الشعوب تتبع دون تفكير لتقاليد المجتمع.
ويرى ان الشاعر يتقن صناعة الاغاني فقط ويصنع نموذج ردئ للاشياء التي يتغنى بها.

The first two Books of the Republic describe an unhealthy Greek society where "all men believe in their hearts that injustice is far more profitable than justice"
في الجزئين الاولين من كتابه الجمهورية
يصف مجتمع يوناني ضعيف حيث أن الرجال يعتقدون ان الظلم افضل بكثير من العدل.

The Colors of Poetry: Rhythm, Harmony and Measures
Plato analyses two aspects of poetry to prove his point: style and content.
ألوان الشعر : الإيقاع التناغم والتفعيلات
يحلل افلاطون جانبين من جوانب الشعر ليثبت وجهة نظره : الشكل والمحتوى.
الشكل Style: لاحظ افلاطون ان جمال الشعر وقوته تكمن في الايقاع والتناغم والتفعيلة هذه الاشياء يسميها الوان الشعر
وبدونها يخسر الشعر جماله وجاذبيته.
ويقول ان الشاعر جيد في وضع اللمسات الفنية على قصيدته مع جهله التام بما تحتويه القصة او القصيدة.

Form in oral poetry is not only verbal it is also physical. The oral poet relies equally on gestures, movements and mimicry. These, too, can have a powerful impact on an audience. Like the poet’s words, they divert attention from what is actually being said and only aim to impress the spectator by the skills of the delivery:

تركيبة الشعر المنطوق ليست شفهيه فقط بل محسوسه ايضا. الشاعر اللفظي يعتمد بشكل متساو على الايماءات والحركات والتقليد. هذه الاشياء يمكن يكون لها تاثير قوي على المستمعين مثل كلمات الشاعر، تحرف الانتباه عما يقال وتجعل التركيز على ادهاش المستمع بفن الالقاء.


Exposing the youth to poetry from childhood to adult age, Plato says, is simply indoctrination and propaganda. The youth will be educated to rely on emotions rather than reason.
Poetry cripples the mind. It weakens the critical faculty and breeds conformity.

تعرض الشباب للشعر منذ الطفولة حتى النضج يقول افلاطون بأنه ببساطه تلقين ودعايه. الشباب سيكونون معتمدين على العاطفة بدلا من المنطق.
الشعر يشل العقل . يضعف القدره النقديه ويحفز على التقليد .

Seeming Vs. Being:
التظاهر مقابل الواقع:
الشعر ينشئ ثقافه سطحيه . والناس يريدون أن "يبدوا" بدلا من أن "يكونوا".
ثقافه المظاهر هذه ستكون مفسده للسياسه والقانون، وبإمكان هذه المظاهر الخداعه أن تفيد السياسيون
بحيث انه سيصنعون فكر ظاهري هدفه الوحيد التسلط والانتفاع.
والصوره النمطيه للشعراء والخطباء انهم (مطبلين) همهم أن يجعلوا الناس مهيئين للخداع والاستغلال.
وان هذه الثقافه التظاهرية التي تسبب بها الشعر لاتؤذي الجميع بل هناك من ينتفع بها .< وش عقبه عقب ماسديت نفوسنا عن الشعر
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 12-15-2016, 06:02 PM
الصورة الرمزية admin
مدير عام
 
تاريخ التسجيل: Mar 2014
المشاركات: 4,182
افتراضي رد: تجمع مقرر النقد الأدبي د.فوزي سليسلي

أسئلة مراجعةعلى محاضرة3


the two influential Greek thinkers who influenced the development of Western
literature and criticism more than any other thinker in history:.
a-Phidias and Sophocles l
b- Plato and Aristotle l
c- none of them


-the Greek did not have a word of literature they have instead of literature a
word ……
a-Poetry l
b-theme l
c-none of them l
--



He was obsessed with poetry throughout his life
a-Sophocles l
b- Plato l
c-Aristotle

Plato’s most important contributions to criticism appear in his famous
dialogue the ……
a- Republic l
b-Country l
c-none of them


If I tell you the story of Napoleon’s invasion of Egypt in the third person: He
sailed to Alexandria with 30 000 soldiers and then he marched on Cairo, etc.”
That would be ………….I am telling you the story
a-an imitation (mimesis l
b- a narration (diagesis l
c-none of them l


Plato’s famous decision in Book X of the Republic to ………… poets and poetry
from the city
a-confirm l
b- ban l
c-none of them l


drew attention to the fact that the Greeks did not have anything similar to
the Western ideas of art and literature. The Western ideas of art and literature
did not exist in ancient Greece and Rome:
a-Paul Kristller l
b-Christopher Janaway l
c-none of them l


the fine art made up of ................ in the mid of eighteenth century
a-painting and architecture l
b-sculpture and music and poetry l
c-all of them


The discipline that we call today Literature is an ……. century European
invention
a-19th l
b-18th l
c-17th l


They poet could be a tragedian like Sophocles or Euripides, a comedian like
Aristophanes, or an epic poet like Homer, but the Greeks never called any of
these poets “artists” and they never called their poems and plays, “
a- literature l
b-Art l
c-none of them

Plato accuses the poetic experience of his time of conditioning the citizens to
…………., uncritically, the values of a tradition without grasping it.
a-repeat l
b- imitate and repeat l
c- imitate


Plato observes that the charm of poetry and its power reside in its …
a- rhythm l
b- harmony l
c- rhythm, harmony, and measures l
--

Oral societies, that do not have a system of ………., use poetry like modern
societies use schools, libraries, newspapers and television
a-reading l
b- writing l
c-none of them l
--

The poet’s craft, Plato says, demands only a ……… knowledge of things
a- superficial l
b-perfect l
c-none of them l
--


رد مع اقتباس
إضافة رد

الكلمات الدلالية (Tags)
مقرر, الأدبي, النقد, تجمع, د.فوزي, سليسلي

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
Abstracts محتوى مقرر النقد الأدبي & علم اللغة النفسي & النظام الاجتماعي في الإسلام .. admin Level 7 - اللغة الانجليزية 3 09-10-2014 10:35 AM
Abstracts محتوى مقرر النقد الأدبي & علم اللغة النفسي & النظام الاجتماعي في الإسلام .. admin الارشيف 1 04-29-2014 11:58 PM
Abstracts محتوى مقرر النقد الأدبي & علم اللغة النفسي & النظام الاجتماعي في الإسلام .. admin الارشيف 1 04-29-2014 11:38 PM
Abstracts محتوى مقرر النقد الأدبي & علم اللغة النفسي & النظام الاجتماعي في الإسلام .. admin الارشيف 1 04-29-2014 11:21 PM
Contents Literary Criticism / النقد الأدبي admin الارشيف 0 04-14-2014 02:59 AM

شات صوتي

الساعة الآن 03:29 AM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 PL2 TranZ By Almuhajir
Ads Management Version 3.0.1 by Saeed Al-Atwi